Vänern och Vättern

Göteborg strait ahead
Vi lämnade Norge i all hast för att hinna till Sveriges västkust innan ett väntat oväder skulle nå södra Norge. Vi hann precis över med knappt ett halvt dygns marginal. Vi seglade non-stop från Kristiansund till Klädesholmen, lite mer än 500 sjömil.
På väg från Klädesholmen till Göteborg blev vi bordade av Kustbevakningen. Vi fick underkänt för att vi hade odiskad disk framme och det var inte tillräckligt hemtrevligt i båten. Så vi diskade, städade och la ut en mysig trasmatta. Kustbevakaren var vår goda vän Niklas Stråhlén.

Swedish coast guard

Nicke, our sweet friend
Efter Göteborg gick vi Trollhätte kanal. Slussade upp i en imponerande slusstrappa med en höjdskillnad på 32 meter och nådde därmed Vänern.

We’re about to climb 32 meters with Chiquitita

The old locks

I Vänern besökte vi en mysig Gästhamn i Spiken. Där fick vi besök av Bernt som jobbar som reporter åt Lidköpings nytt. Han gjorde en intervju med oss och tog lite bilder. Artikeln finns att läsa här.
Vi fick också besök av grabbarna på Rodahl Marin. Dom hade med sig lunch till oss alla och bjöd på tårta från Lidköpings bästa konditor.

We met up with Rodahl Marin, who helped us a lot! Rodahl Marin AB

Rodahl and Chiquitita with crew

Rodahl Marin har hjälpt oss med vår motor med allt från leverans av motor, delar och svarat på alla våra frågor vi haft kring installationen. Under resan har vi kunnat ringa dom när som helst när vi behövt hjälp med motorn. Enastående service i världsklass! Alla vi på Chiquitita är överens om att om vi någon gång i framtiden ska byta motor i en båt så blir det en Lombardini från Rodahl.
Vi har nu påbörjat vår resa längs Göta kanal. Detta är sista chansen i år att gå kanalen hem då denna stänger 27 september.

Göta kanal
Vi tycker alla tre att det är väldigt kul att slussa. Det händer saker hela tiden. Alla har en viktig uppgift hela tiden och det finns mycket att se. Ibland är det en lite actionfylld känsla när dom släpper på vattnet för fullt och vi ligger längst fram närmast slussportarna i det forsande vattnet.

Old manual lock

We are Holding fast
 On our way up
Varje dag njuter vi av att vattnet är lugnt och platt. Vi kan diska och laga mat när vi vill. Varje natt sover vi till kaj. Det finns dusch och toalett i varje hamn. Vilket lyxliv att vara kanalfarare!

Here we are about to go downward
Igår var vi i Karlsborg. Vi tog en promenad till fästningen för lite sightseeing. Det är en imponerande anläggning. På vägen tillbaka gick vi till den militära hinderbanan och testade några hinder. Vi har bevisligen inte tappat alla våra muskler och all vår vighet under seglingen då alla klarade Irländska bordet galant.

Karlsborg Fästning

I skrivande stund seglar vi över Vättern i mysväder med lagom vind och sol. Nästa hamn blir Borensberg.

Detta inlägg har 3 kommentarer

1. Det är lite sorgigt att resan snart är slut och även
    ert skrivande. Det har varit fantastiskt och roligt att följa er resa. Ha det bra sista biten i hamn.

2. Ojojoj sån resa ni gjort. Allt från att fixa båten till själva resan. Jag är SÅ imponerad efter att ha tittat runt här på er blogg.
    Hälsningar från er slussvärd sista biten på Göta Kanal.
    / Rakel

3. Tack ynglingar!

Har med stort intresse följt Er expedition. Otroligt många fina fotografier och välskrivna berättelser. Gott sjömanskap är nog ett bra omdöme om Ert äventyr.
    Kan föreställa mig att Ni känner viss hemlängtan och den sista biten inte går fort nog. Vi hörs Krister!